2018 MEN'S S-WORKS TARMAC ULTRALIGHT

Belangrijkste eigenschappen

  • Toen we aan het ontwerp van onze nieuwe Tarmac begonnen, wisten we dat het lastig zou worden om ons vorige model te overtreffen. Hoe konden we het lage gewicht, uitstekende stijfheidswaarden en race-waardige wendbaarheid verbeteren? Simpel. We hebben bij de ontwikkeling van de nieuwe S-Works Tarmac Ultralight alle traditionele ontwerptechnieken losgelaten. Dit is zonder twijfel de snelste racefiets waar je ooit op hebt gereden. Om een gewicht van ongeveer 800 gram te bereiken, hebben we gebruik gemaakt van geavanceerde optimalisatie software uit de ruimtevaartindustrie. Hiermee hebben we de layup van onze nieuwe FACT 12r carbonvezels naar een ongekend hoog niveau weten te tillen. Dankzij deze geavanceerde technieken hebben we bijna 200 gram aan gewicht kunnen besparen. Je leest het goed: een frame dat maar liefst 20% lichter is geworden - het perfecte recept om een nieuw PR te pakken op die ene heuvel. Bij onze zoektocht naar elke bespaarde gram, hebben we voor de S-Works Tarmac Ultralight bovendien een nog lichtere verflaag ontwikkeld. Hiermee voegt de lak slechts het gewicht van een handjevol winegums toe aan het frame: Een verflaag van slechts 10 gram. Vervolgens hebben we voortgeborduurd op onze Rider-First Engineered™ technologie, zodat de nieuwe Tarmac op de juiste plaats stijf en comfortabel is. Bovendien hebben we de geometrie bijgeschaafd, aan de hand van talloze Retül datapunten van onze profrenners. Hierdoor hebben we een Performance Road geometrie kunnen ontwikkelen die de perfecte combinatie biedt tussen messcherpe stuureigenschappen en efficiënte krachtoverbrenging. Hoewel een stijf frame hierbij enorm helpt, is het ook belangrijk om op de juiste plekken enige flexibiliteit in het frame te verwerken.
  • Daarom hebben een zadelpen ontworpen die in de bovenste 120mm enigszins meegeeft. Bovendien hebben we staande achterbrug verlaagd en de vorm van zadelbuis aangepast. De nieuwe Tarmac biedt ruimte aan 30mm brede banden, wat zich vertaalt in 28mm Turbo Cotton banden op een Roval CLX 32 velg. Hierdoor kun je met lagere bandenspanning rijden, wat de rolweerstand, de grip en het comfort ten goede komt. Deze verbeteringen houden het pure race-karakter van de Tarmac vanzelfsprekend intact, maar bieden wel enige verlichting bij slechte wegen. Je zult ons tijdens je volgende lange rit dankbaar zijn. Allemaal mooi meegenomen, maar we weten dat aerodynamica de belangrijkste component is in het sneller maken van een fiets. Onze profrenners van Bora-Hansgrohe en Team Quick Step Floors zijn nu bovendien enorm veeleisend op het gebied van aerodynamica. Daarom stelden we ons als doel om op zoek te gaan naar ‘gratis‘ aerodynamische winst: Het lage gewicht en de uitgebalanceerde rijeigenschappen moesten absoluut intact blijven. Gedurende een ontwerpproces van zes maanden ontdekten we een aantal punten waar we deze ‘gratis‘ winst konden behalen: een nieuwe vorm van de voorvork, verlaagde staande achterbrug met aerodynamische buizen en een d-vormige zadelpen en zadelbuis. Het resultaat? Een fiets over 40 kilometer circa 45 seconden sneller is dan andere lichtgewicht fietsen in dezelfde categorie. Belangrijke tijdwinst wanneer je het voortrazende peloton voor probeert te blijven.
FRAME
S-Works Tarmac SL6, FACT 12r carbon, Rider-First Engineered™, OSBB, clean routing, internally integrated seat clamp, 130mm rear spacing
VORK
S-Works FACT carbon
VOORWIEL
Roval CLX 32, Win Tunnel Engineered, carbon rim, 32mm depth, Roval AF1 Hub, CeramicSpeed bearings,16h
ACHTERWIEL
Roval CLX 32, Win Tunnel Engineered, carbon rim, 32mm depth, Roval AF1 Hub, CeramicSpeed bearings, 24h
BINNENBAND
700x20/28mm, 48mm Presta valve
VOORBAND
Turbo Cotton, 700x26mm, 320 TPI
ACHTERBAND
Turbo Cotton, 700x26mm, 320 TPI
CRANKSTEL
S-Works carbon fiber
TANDWIELEN
52/36T
TRAPAS
OSBB, CeramicSpeed bearings
SCHAKELHENDELS
Shimano Dura-Ace Di2 9150
VOORDERAILLEUR
Shimano Dura-Ace Di2 9150, braze-on
ACHTERDERAILLEUR
Shimano Dura-Ace Di2 9150, 11-speed
CASSETTE
Shimano Dura-Ace 9100, 11-speed, 11-30t
KETTING
Shimano Dura-Ace,11-speed
VOORREM
eecycleworks eebrake Dual Mount, direct mount
ACHTERREM
eecycleworks eebrake Dual Mount, direct mount
STUUR
S-Works SL Carbon Shallow Drop, 125x75mm
STUURLINT
S-Wrap w/ Sticky gel
STUURPEN
S-Works SL, alloy, titanium bolts, 6-degree rise
ZADEL
S-Works Toupé, Body Geometry shape, 143mm width, carbon rails
ZADELPEN
S-Works FACT Carbon Tarmac seatpost, 20mm offset
ZADELPENKLEM
Tarmac SL6 clamp assembly

Blijf op de hoogte van onze promoties